menu

VEELGESTELDE VRAGEN

Op deze pagina vind je onze meestgestelde vragen. Klik op de vraag om het antwoord te tonen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.



ALGEMEEN


Wat voor wandelreizen bieden jullie aan?


Bij STAP Reizen bieden we individuele wandelreizen aan in Frankrijk, Italië, Spanje (incl. de Canarische Eilanden), Portugal, Griekenland, Turkije en Malta. Wij hebben verschillende reisformules: trektochten, vast verblijf, eilandhoppen, wandelrondreis, shortbreak en sneeuwschoenwandelen. Tijdens onze trektochten wandel je zorgeloos van de ene accommodatie naar de andere, terwijl wij zorgen voor de organisatie van overnachtingen, bagagevervoer en transfers.

Kies je voor een vast verblijf wandelreis, dan verblijf je in één of twee onderkomens en gebruik je een (huur)auto om naar de wandelingen te reizen. Je kunt uit verschillende wandelingen kiezen, variërend in duur en zwaarte. Ga je voor de eilandhop formule, dan reis je van eiland naar eiland per boot en kun je wederom kiezen uit verschillende wandelingen. Verder biedt de wandelrondreis formule een mooie afwisseling van natuur en cultuur. Altijd is er de keuze uit wandelingen in de natuur of uit korte tochten naar culturele highlights.

Tot slot, onze sneeuwschoen wandelreizen. Hierbij ga je met sneeuwschoenen of crampons op pad door winterse landschappen.


Bieden jullie ook groepsreizen aan?


Nee, wij bieden geen groepsreizen aan. Als je geïnteresseerd bent in een groepsreis, kun je de website van de Wandelwaaier bezoeken. Daar vind je een uitgebreid aanbod van wandelreizen, inclusief groepsreizen.


Waar kan ik het beste wandelen in de zomer?


Tijdens het wandelen in de zomer is het belangrijk om rekening te houden met de temperaturen van de
bestemming. Wij hebben een selectie gemaakt van wandelreizen die goed te doen zijn in de zomerperiode. Klik hier voor een overzicht van onze aanbevolen reizen.


Waar kan ik het beste heen om de winterzon op te zoeken?


Als je op zoek bent naar zon in de winter, zijn er verschillende bestemmingen die wij aanraden.
Onze aanbevelingen vind je op deze pagina.


Welke bestemming raden jullie aan voor nazomeren?


Voor het nazomeren raden wij bestemmingen aan waar je nog volop van de zomer kunt genieten, maar met iets mildere temperaturen. Op deze pagina vind je de wandelbestemmingen die we hiervoor geselecteerd hebben.



BESCHIKBAARHEID EN BOEKEN


Hoe verloopt het boekingsproces?


Er zijn verschillende manieren om een wandelreis te boeken: telefonisch, via WhatsApp, het contactformulier op de website, het boekingsformulier of het offerteformulier.

Op werkdagen zijn wij tussen 10:00 en 17:00 uur altijd bereikbaar op +3130 230 25 03. Als je liever via WhatsApp contact opneemt, kun je het WhatsApp-icoon rechtsonder op de website aanklikken, wat je direct naar de WhatsApp-omgeving leidt. Ook kun je via de website een contactformulier invullen voor het aanvragen van een reis of bij andere vragen en opmerkingen.

Daarnaast is het mogelijk om een offerte- of boekingsformulier in te vullen. Bij een offerteaanvraag sturen we binnen 3 werkdagen een reis- en prijsvoorstel. Dit voorstel kun je vervolgens accepteren via e-mail, telefoon of je boekingspagina. Zodra wij je akkoord ontvangen, vragen wij de accommodaties en transfers aan. Vul je een boekingsformulier in, dan wordt de betreffende wandelreis
dezelfde dag nog definitief aangevraagd, wat het aanvraagproces versnelt.

Wanneer je de definitieve bevestiging van ons hebt ontvangen, controleer dan zorgvuldig of alle gegevens
en reisdata correct zijn vermeld. Na ontvangst van de factuur dien je binnen 5 dagen een aanbetaling van
25% van de reissom te doen. Het resterende bedrag dient uiterlijk 4 weken voor de startdatum van je
wandelreis betaald te zijn. Tijdens het gehele boekingsproces geven wij je graag advies, bijvoorbeeld over
welke wandelreis het beste aansluit bij jouw wensen, de ideale reisperiode voor een bestemming of welke
voorbereidingen je kunt treffen voor de reis.


Hoe weet ik of mijn offerte-aanvraag goed is aangekomen? >


Nadat je via onze website een offerteaanvraag hebt ingevuld en op ‘versturen’ hebt geklikt, word je naar een pagina geleid met de volgende tekst: “Hartelijk dank voor uw offerteaanvraag. U ontvangt binnen 3 werkdagen een compleet reis- & prijsvoorstel inclusief de gewenste extra's zoals vluchten, verzekeringen.

Bent u akkoord, dan wordt de reis dezelfde dag aangevraagd en zullen wij de boeking binnen 3 werkdagen aan u bevestigen.” Dit betekent dat wij je aanvraag in goede orde hebben ontvangen en ermee aan de slag
gaan. Je ontvangt dus geen aparte bevestiging van de aanvraag.


Zijn jullie reizen ook last-minute nog te boeken?


We zullen altijd ons best doen om lastminute wandelreizen rond te krijgen. Echter, dit is altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van de accommodaties. Ook hebben wij enige tijd nodig voor het rondkrijgen van de betreffende wandelreis en het versturen van benodigde informatie, zoals digitale reisbescheiden en het informatiepakket per post. Vertrekken binnen één week worden daarom lastig om rond te krijgen.


Hoelang duurt het tot ik een reactie kan ontvangen over de beschikbaarheid?


Zodra je akkoord hebt gegeven op het reisvoorstel dat wij naar aanleiding van je offerteaanvraag hebben gestuurd, vragen wij de accommodaties direct aan. Hoe lang het duurt om een reactie te ontvangen over de beschikbaarheid verschilt per wandelreis.

We streven er altijd naar om binnen een week een reis rond te krijgen, maar dit is geen garantie. Vooral bij trektochten kan het langer duren, omdat we afhankelijk zijn van meerdere accommodaties langs de route.

Over het algemeen geldt dat hoe eerder je boekt, hoe sneller wij de reis kunnen regelen. De beschikbaarheid is daarnaast ook afhankelijk van drukke periodes.


Hoe geef ik specifieke wensen door (zoals dieet/ gescheiden bedden)?


Bij het aanvragen van een offerte via onze website kun je je specifieke wensen doorgeven onder 'Mijn extra reiswensen'. Zodra wij je offerteaanvraag ontvangen, controleren we of je iets hebt aangegeven. Als dat het geval is, voegen wij deze wensen toe aan ons systeem.

Nadat we je een reisvoorstel hebben gestuurd, kun je de opgegeven wensen terugzien op je boekingspagina onder 'preferenties'.



HEEN- EN TERUGREIS


Regelt STAP Reizen de heen- en terugreis naar de bestemming?


Wij regelen enkel (retour)vluchten. Dit betekent dat wij geen bus- of treinreizen naar de bestemming verzorgen. De heen- en terugreis zijn dus niet inbegrepen in de pakketprijs die per wandelreis op onze website wordt weergegeven.


Bieden jullie hulp bij het boeken van vluchten?


Ja, zeker. Bij je offerteaanvraag kun je aangeven of je wilt dat STAP Reizen de vluchten voor jouw specifieke wandelbestemming regelt. Wij gaan dan aan de slag met het zoeken van vluchten die qua tijden gunstig zijn.

Als je aansluitende boot- of taxitransfers hebt, zorgen we ervoor dat de vluchttijden daarop aansluiten.


Zijn vluchten inbegrepen bij de pakketprijzen van de wandelvakanties?


Nee, de vluchten zijn niet inbegrepen bij de pakketprijzen van de wandelvakanties. Verder gelden er €35 boekingskosten per persoon voor het boeken van een vlucht.


Kan STAP Reizen ook treintickets voor ons boeken?


Nee, STAP Reizen boekt geen treintickets. Wij verwijzen je graag naar de website van Trainline, NS International of de Treinreiswinkel. Hier kun je je treintickets zelf boeken. Wij raden aan dit pas te doen
nadat wij een definitief akkoord hebben gegeven op de wandelreis.


Wat als mijn vlucht/trein geannuleerd wordt?


Als je vlucht via STAP Reizen is geboekt, zorgen wij ervoor dat alles wordt geregeld. Als je zelf je vlucht hebt geboekt, helpen wij je ook waar mogelijk. In beide gevallen zorgen wij ervoor dat de (eventuele) transfer op de bestemming en de eerste accommodatie op de hoogte zijn van een mogelijke vertraging.

Wij adviseren iedereen om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Wij kunnen dit voor je regelen via Allianz. Op deze pagina vind je meer informatie hierover. Uiteraard kun je ook zelf een reis- en annuleringsverzekering afsluiten bij een andere aanbieder.


Ik kom met de auto, waar kan ik de auto parkeren gedurende mijn wandelreis?


Bij een vast verblijf kun je de auto meestal parkeren bij de accommodatie zelf. Als je een trektocht boekt, parkeer je de auto in de omgeving van de eerste accommodatie. Houd er rekening mee dat de parkeerplaatsen in beide gevallen niet bewaakt zijn, dus zorg ervoor dat je altijd je waardevolle spullen uit de auto haalt.



TRANSFERS EN BAGAGEVERVOER


Hoe kom ik van- en naar de wandelingen?


Het verschilt of je een trektocht of vast verblijf hebt geboekt. In het geval van een trektocht wandel je van de ene accommodatie naar de andere. Dit betekent dus dat je de wandelingen vanuit de accommodatie start. Indien er een transfer nodig is naar het begin van de wandelroute of van het einde naar de volgende accommodatie, regelen wij dit. Heb je een vast verblijf geboekt, dan rijd je met een (huur)auto van en naar de wandelingen.


Bieden jullie bagagetransport aan?


Ja, bij de trektochten wordt je bagage van de ene accommodatie naar de andere accommodatie vervoerd. Verblijf je tijdens de trektocht in een berghut (rifugio) dan wandel je in sommige gevallen die dag met een dagrugzak met de benodigdheden voor die nacht. De bagage wordt dan vervoerd naar de eerstvolgende accommodatie op de route. De trektocht in Val di Fassa wordt exclusief bagagevervoer aangeboden.


Zijn er extra kosten verbonden aan bagagetransport?


Nee, in principe is al het bagagetransport van 1 stuk bagage per persoon inbegrepen in de pakketprijs die wij op onze website vermelden voor iedere wandelbestemming. Je kunt dit terugvinden onder het kopje 'Data & Prijzen', waar je naast de pakketprijs ook ziet wat er verder inclusief is, waaronder het bagagevervoer. Heb je meer dan 1 stuk bagage per persoon, dan reken je ter plekke de extra kosten af.


Kan ik extra, alternatieve transfers bijboeken?


Zeker, het is mogelijk om alternatieve transfers bij te boeken. Wij kunnen bijvoorbeeld transfers regelen van het vliegveld of treinstation naar de eerste accommodatie, of andersom voor de terugreis. Als je in alternatieve accommodaties verblijft, zorgen wij ervoor dat de oorspronkelijke transfers worden aangepast naar de nieuwe bestemming. Als hier extra kosten aan verbonden zijn, zullen we je dit altijd van tevoren laten weten.



PRIJZEN


Wat is er allemaal inbegrepen in de reissom?


Over het algemeen zijn de volgende zaken inbegrepen: overnachtingen (logies/ontbijt), lunchpakketten voor de wandeldagen, een informatiepakket met routebeschrijving, wandelkaarten en GPS-tracks. Wat er precies bij de reissom is inbegrepen, kan per reis verschillen. Als je wilt weten wat er bij een bepaalde wandelreis is inbegrepen, kun je de details vinden op onze webpagina van die specifieke wandelreis.


Wat zijn de extra kosten voor het verlengen van een reis?


De kosten voor het verlengen van een reis variëren per bestemming en accommodatie. Als je de wandelreis wilt verlengen met een paar nachten, nemen wij de meerprijs op in het reisvoorstel dat wij opstellen na ontvangst van je offerteaanvraag.


Krijg ik korting als ik met een groter reisgezelschap reis?


In sommige gevallen kun je korting ontvangen, bijvoorbeeld wanneer je een kamer deelt met een groter gezelschap (bijvoorbeeld een vierpersoonskamer in plaats van twee tweepersoonskamers). Ook krijg je korting als je een transfer met meerdere personen deelt.



FLEXIBILITEIT BINNEN HET AANBOD


Is het mogelijk om een eigen startdatum voor een wandelreis te kiezen?


Ja, het is mogelijk om een eigen startdatum te kiezen. Op de reispagina vind je de aanbevolen reistijden. Wil je graag iets anders? Laat dit ons dan weten via het offerte/ boekingsformulier. Wij zullen dan voor je kijken wat de mogelijkheden zijn.


In hoeverre kan ik afwijken van het standaard overnachting- en wandelprogramma?


Wij raden aan om zoveel mogelijk bij het standaardprogramma te blijven, maar het maken van aanpassingen is mogelijk. Hierin ben je wel afhankelijk van de beschikbaarheid van de accommodaties en transfers. Op basis van jouw wensen zullen wij de beschikbaarheid nagaan en een voorstel opstellen.


Is het mogelijk om een wandelreis te combineren met andere plannen (zoals een voetbalwedstrijd)?


Ja, het laten aansluiten van je wandelreis op andere plannen is mogelijk. Hierin ben je afhankelijk van de beschikbaarheid van de accommodaties en transfers. Als je in de offerteaanvraag aangeeft hoe je de reis zou willen aanpassen en wanneer jouw andere plannen zullen plaatsvinden, gaan wij ons best doen dit te realiseren.



GPS-TRACKS


Hoe werkt een wandelvakantie met GPS-tracks?


Drie weken voor de start van je wandelreis ontvang je van ons per mail de digitale reisbescheiden, inclusief de GPS-tracks van alle wandelroutes. Deze kun je vervolgens downloaden naar je eigen smartphone of GPS-tracker.

Hoe je dit precies doet, lees je in de GPS-handleiding die we bij de digitale reisbescheiden meesturen. Tijdens je reis volg je de door ons gegenereerde GPS-route wanneer je een wandeling start. Om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid op pad gaat, sturen wij je per post altijd de routebeschrijvingen van elke wandeling, inclusief kaarten.


Zit er een GPS-tracker bij de reis inbegrepen?


Nee, er zit geen GPS-tracker inbegrepen bij de wandelreis. Je gebruikt je eigen smartphone of GPS-tracker. Als je je smartphone gebruikt, heb je een app nodig om de GPS-tracks te downloaden. Een uitleg hierover
vind je in de GPS-handleiding.


Wat als de GPS-tracks niet werken tijdens de wandeling?


Naast de GPS-tracks sturen wij per post uitgebreide routebeschrijvingen (inclusief wandelkaarten) van alle wandelroutes. Deze kun je meenemen tijdens het wandelen ter ondersteuning van de GPS-tracks, zodat je de route ook zonder GPS-tracks kunt volgen.



ALLEEN OP REIS


Bieden jullie mogelijkheden voor solo-reizigers?


Ja, ons gehele aanbod reizen is ook alleen uit te voeren. Wij vragen je wel om je bewust te zijn van wat dit - in sommige gevallen - kan inhouden. Wanneer je alleen in de bergen loopt, is het noodzakelijk dat je enige bergervaring hebt, vaker alleen gewandeld hebt in Zuid-Europa en dat u de GPS-tracks van de wandelingen gebruikt.

Wij adviseren om met tenminste één ander persoon op reis te gaan, voor alle zekerheid.


Zijn er extra kosten verbonden aan solo-reizen?


Ja, wanneer je alleen reist worden er extra kosten gerekend. De reden hiervoor is dat onze pakketprijzen gebaseerd zijn op een reisgezelschap van twee personen die samen de kosten delen voor de kamers en transfers.

Zodra je alleen reist, zal je daardoor meer moeten betalen om de kosten voor de kamers en transfers te dekken.



REIZEN MET EEN HOND


Bieden jullie wandelreizen waar ik mijn hond mag meenemen?


Wanneer u met de auto naar de bestemming reist is uw hond welkom op de volgende bestemmingen:

Frankrijk, Bretagne: Côtes-d'Armor
Italië, Piemonte: Valle Maira
Italië, Toscane: Garfagnana
Italië, Lombardije: Via Spluga
Italië, Veneto: Via di Zoldo
Italië, Piemonte: Barolo
Italië, Zuid Tirol: Val Venosta
Italië, Zuid Tirol: Ortler
Italië, Trentino: Via di Peio
Italië, Trentino: Brenta Adamello

Let op, wanneer je met je hond reist, moet je voldoen aan bepaalde regels. Het Ministerie van Landbouw,
Visserij, Voedselzekerheid en Natuur heeft hiervoor een checklist die je kunt nalopen.


Zijn er extra kosten verbonden aan het reizen met een hond?


Ja, er worden extra kosten gerekend voor het schoonmaken van de kamers. Deze kosten variëren per accommodatie, en we kunnen het voor je navragen.

Het extra bedrag per nacht ligt doorgaans tussen de €15 en €25. Dit wordt ter plekke betaald.



ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN


Wordt mijn reis terugbetaald als ik deze wegens overmacht moet afbreken?


De mate van terugbetaling is afhankelijk van de reden en of je een annuleringsverzekering hebt afgesloten. Hier kun je meer over vinden bij onze reisvoorwaarden op onze website.


Kan ik de reis annuleren of verzetten vanwege slecht weer?


Nee, de reis kan niet geannuleerd of verzet worden vanwege slecht weer.


Is er een noodnummer dat ik kan bellen tijdens de reis?


Zeker, ons noodnummer is +316 105 503 91. Dit nummer kun je bellen als je tijdens de reis onverwachte problemen tegenkomt die direct een oplossing vereisen.