menu

Reisadviezen zomer 2021

Reisadviezen voor Zuid Europa
Het Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken heeft heel Europa geel of groen gekleurd per 27 juli. Voor Europa geldt dat Oranje reisadviezen alleen nog zullen worden ingezet bij de aanwezigheid van speciale virusmutaties.

In Frankrijk is vanaf 1 augustus het tonen van de corona-pas ('pass sanitaire') vereist in o.a. restaurants, hotels (met restaurant) en musea. In Italië wordt dit sinds 6 augustus gevraagd ('green pass'). Ook in Griekenland en Portugal en op de Canarische eilanden is deze corona-pas ook sinds de zomer van toepassing.
Wie geen of geen volledig vaccinatiebewijs heeft en deze zomer en dit najaar in Europa reist, zal in de praktijk tijdens de vakantie regelmatig een test - PCR of antigeen - moeten kopen, in de regel in de apotheek verkrijgbaar, wel van te voren te boeken. Dit geldt met name bij bezoek aan musea en openbare gebouwen en restaurants die niet tot de geboekte accommodaties behoren.

Alle STAP-bestemmingen, behalve in Turkije, worden sinds 27 juli weer uitgevoerd worden (code geel of groen).

Het is belangrijk om zelf de ontwikkelingen te volgen op de volgende websites, o.a. in verband met test-verplichtingen en andere maatregelen per land die regelmatig wijzigen:

Voor Nederlanders : www.nederlandwereldwijd.nl
Voor Belgen : https://www.info-coronavirus.be/nl/kleurcodes-per-land/

Wij raden u sterk aan de Reisapp van Buitenlandse Zaken te downloaden en uw favoriete landen in te stellen. U krijgt dan automatisch een melding wanneer het advies gewijzigd is en welke maatregelen in het betreffende land nog van kracht zijn.

De terugreis naar Nederland
Nederland eist vanaf 8 augustus van reizigers die terugkeren uit Frankrijk, Griekenland, Portugal, Spanje, Italië en Zwitserland dat zij een Digitaal Corona Certificaat hebben (gevaccineerd, een herstelbewijs of een negatieve testuitslag). Een PCR-test mag maximaal 48 uur voor vertrek zijn afgenomen. Een antigeen-test mag maximaal 24 uur oud zijn.

Per auto reizen door Europa
Belangrijke informatie voor Nederlanders kijk op: https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer
Belangrijke informatie voor Belgen kijk op: https://www.touring.be/nl/info/mobiliteit-europa

Let er op dat u ook het 'Digital Passenger Locator Form' invult wanneer u op reis gaat: https://app.euplf.eu

Verder bent u zelf voor verantwoordelijk voor de vereiste testen en tijdige uitslagen
Gratis GGD-testen met een reiscertificaat kan alleen via www.testenvoorjereis.nl
Een commerciële partij is bijvoorbeeld: https://www.coronasnelcheck.nl/

Reist u naar een gebied met code oranje of verandert de kleur van geel naar oranje tijdens uw verblijf?
Check altijd eerst uw verzekeringen. Voor het overzicht van Allianz: https://www.allianz-assistance.nl/over-ons/nieuws/coronavirus.html#

Een reis omboeken of annuleringen
Op dit moment worden er geen wandelreizen door STAP Reizen geannuleerd. Er is een essentieel verschil wanneer STAP Reizen genoodzaakt is een geboekt arrangement te annuleren of wanneer de reiziger zelf besluit een geboekte reis te verplaatsen of te annuleren.

• Wanneer een geboekt wandelarrangement geannuleerd moet worden door STAP Reizen vanwege een negatief reisadvies van de Nederlandse en/of Belgische overheid in de toekomst dan wordt in onderling overleg gezocht naar een passend alternatief. In eerste instantie wordt gezocht naar een verschuiving van het wandelarrangement naar een latere datum. Lukt dit niet dan wordt er gekeken naar een alternatieve bestemming die wel uitvooerbaar is.
Wanneer beide opties niet mogelijk of wenselijk zijn dan krijgt u de (aan-)betaalde reissom binnen 14 dagen teruggestort. STAP Reizen schrijft in 2021 geen vouchers meer uit.

• Wanneer de reiziger zelf besluit het geboekte wandelarrangement door te schuiven naar een latere datum, dan kan dat in de meeste gevallen. Hiervoor brengen wij minimaal € 80,- omboekkosten per boeking in rekening. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de reeds ingekochte onderdelen van de reis (zoals vluchten, accommodaties en huurauto's) en de annuleringskosten hiervan.

• Wanneer de reiziger besluit het geboekte arrangement zelf te annuleren dan zijn de ANVR-annuleringsvoorwaarden van toepassing.

• Is er bij een wandelarrangement ook een vlucht via STAP Reizen geboekt dan gelden er voor die vlucht in geval van omboeking of annulering afwijkende voorwaarden afhankelijk van de vluchtmaatschappij.


Veel gestelde vragen:

Wat gebeurt er als Nederland rood kleurt en andere landen geen Nederlanders meer toe laten of enkel met een quarantaine verplichting, krijg ik dan mijn geld terug?
Wanneer Nederland donkerrrood wordt en er van Nederlanders wordt gevraagd om eerst in quantaine te gaan dan kan STAP Reizen de reis niet uitvoeren zoals afgesproken en wordt de reis geannuleerd. U heeft dan de keuze: de wandelreis omboeken naar een andere periode of een andere bestemming, die wel door kan gaan. Zijn beide opties niet mogelijk of niet wenselijk dan ontvangt u binnen 2 weken de reissom terug.

Wanneer ik nu een reis boek en het land of de regio heeft een negatief reisadvies op het moment van het vertrek van de reis, wat gebeurt er dan met mijn reissom ?
In overleg zullen wij uw reis verplaatsen naar een latere datum. Lukt dit niet dan wordt de reis geannuleerd en krijgt u binnen 14 dagen uw (aan)betaling teruggestort. In 2021 schrijven wij geen SGR-vouchers meer uit.

Ik heb de restant reissom nog niet betaald. Kan ik later betalen terwijl ik afwacht of mijn reis doorgaat ?
Het restant van de reissom dient 6 weken voor vertrek te worden voldaan conform de ANVR-reisvoorwaarden.

Kan ik zelf mijn wandelreis annuleren ?
Ja, dat kan, maar de reis kan niet kosteloos worden geannuleerd door de reiziger. In dat geval zijn de ANVR-annuleringsvoorwaarden van kracht. De eerstvolgende werkdag van de melding is bepalend voor de hoogte van de annuleringskosten.

Dekt mijn reis- of annuleringsverzekering de reiskosten als ik zelf mijn geboekte reis wil annuleren ?
Nee, de annuleringsverzekeringen dekken de kosten alleen wanneer u of een van uw reisgenoten zelf ziek zijn en u niet kunt reizen of wanneer een familielid overlijdt of in levensgevaar is. Annulering van een reis door een corona-uitbraak op de reisbestemming wordt bij bijna alle verzekeraars niet gedekt door de verzekering, evenmin als schades ontstaan door een corona-uitbraak, zoals extra reis- en verblijfskosten. Check voor u op reis gaat altijd eerst uw reisverzekering.
Bij sommige airlines kan je wel een extra corona-verzekering afsluiten zoals bij Tui.be (€ 40 per ticket) of u boekt het beste een flexibel en dus wijzigbaar ticket zoals het plus- of max-tarief bij Transavia. Uitbraken van het coronavirus worden ook niet meer als calamiteit gezien en vallen niet onder de garantiedekking van het Calamiteitenfonds.

Kan ik ook omboeken naar een andere bestemming wanneer mijn zelfgeboekte vlucht is geannuleerd ?
Allereerst zullen wij samen met u kijken of u met een andere vlucht of per auto de bestemming kunt bereiken. Wij streven ernaar bij omboeking de geboekte bestemming te handhaven, dat is wel zo fair t.o.v. de hoteliers en partners ter plekke. Wanneer uw reis omgeboekt moet worden zullen wij in de meeste gevallen wel omboekkosten berekenen. Deze omboekkosten bedragen minimaal € 80,00 per boeking. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de reeds ingekochte onderdelen van de reis en de annuleringskosten hiervan.

Ik heb een Corona-voucher van STAP Reizen. Wat kan ik er mee doen ?
Een Corona-voucher kan worden ingewisseld op een STAP-arrangement met als uiterlijke boekdatum de uitgiftedatum van de Corona-voucher plus één jaar. De vertrekdatum van de nieuwe reis mag ook in 2022 zijn.

Het Calamiteitenfonds vergoedt niet bij het annuleren van een reis en biedt geen garantiedekking bij uitbraak van ziekte als het coronavirus.

Voor algemene informatie en websites t.a.v. reisadviezen kunt u kijken op: Informatie Coronavirus
ecdcmap120821