menu

Coronavirus covid-19

Nu Nederland (en Europa) voor vrijwel alle vliegverkeer is afgesloten en Transavia en Tui vluchten t/m 8 mei, resp. 10 mei hebben geannuleerd heeft dat tot gevolg dat STAP-wandelarrangementen tot die datum onmogelijk zijn geworden.

Belangrijk: dit betekent dat alle arrangementen met een vertrek in april en de eerste week van mei verplaatst moeten gaan worden naar later dit jaar. Daarover gaan wij met u in overleg.

U kunt ons reusachtig helpen door zelf al een datum te prikken na de zomer. Stuur ons een email met uw alternatieve data en vermeldt daarbij het boekingsnummer.

STAP-arrangementen met vertrekdatum vanaf heden t/m de eerste week van mei:

Deze reizigers hebben twee opties:
• Boek de reis om naar een latere datum in 2020 of het voorjaar van 2021 wanneer mogelijk. U betaalt geen omboekkosten. In geval van een lagere reissom wordt het verschil gerestitueerd, is deze hoger dan wordt het verschil met u besproken en in rekening gebracht.
• Wanneer je nog geen nieuwe datum hebt kan je de reis uitstellen en ontvang de reisvoucher met de SGR-Garantie waarmee de reeds betaalde (aan)betaling wordt gedekt door de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Deze voucher heeft een geldigheidsduur van 1 jaar na datum van uitgifte, bij voorkeur in te leveren vóór 31-12-2020. De uiterste reisdatum is 31-10-2021.

STAP-arrangementen met vertrekdatum van 9 t/m 31 mei 2020:

Deze reizigers hebben de volgende twee opties:
• Boek de reis om naar een latere datum in 2020 of het voorjaar van 2021 wanneer mogelijk. U betaalt geen omboekkosten. In geval van een lagere reissom wordt het verschil gerestitueerd, is deze hoger dan wordt het verschil met u besproken en in rekening gebracht.
• Als u zelf besluit niet te reizen, zijn de gebruikelijke annuleringsvoorwaarden conform ANVR van toepassing - raadpleeg onze boekingsvoorwaarden voor deze details of neem contact met ons op. Ons advies is te wachten tot eind april wanneer er meer duidelijkheid komt van de airlines en/of de verschillende overheden.

Veel gestelde vragen:

Ik heb de aanbetaling en/of restant reissom nog niet betaald. Kan ik later betalen terwijl ik wacht en kijk wat er gebeurt ?
De aanbetaling heeft u in de meeste gevallen al gedaan, zo niet dan is dat zeer wenselijk omdat STAP Reizen een aantal elementen van de reis heeft voorgefinancierd (vlucht-, trein- en of bootkosten)
Omdat de toekomst onzeker is, en wij u tegemoet willen komen, hebben we de betalingsdatum van de restant reissom verplaatst van 6 weken naar 4 weken voor de startdatum van de vakantie.

Kan ik ook omboeken naar een andere bestemming ?
Wij streven ernaar dezelfde bestemming aan te bieden, dat is wel zo fair tov de leveranciers die het voorjaar de boeking verliezen door de corona-crisis. In sommige gevallen zal de bestemming niet beschikbaar zijn of te kostbaar, we zoeken dan samen naar een oplossing.

Wat doet STAP Reizen als ik mijn geboekte reis wil annuleren ?
U kunt de reis in principe niet kosteloos annuleren. Alleen in het geval dat de reisorganisatie niet in staat is bij een geboekte reis naar een gebied met code rood of oranje, de vlucht en/of accommodatie aan te bieden dan kan er sprake zijn van terugbetaling van de reissom in specifieke gevallen. De meest recente richtlijn van de ANVR is echter dat in alle gevallen eerst overlegd wordt tussen de reisorganisatie en de klant over de mogelijkheden om de reis naar een later tijdstip te verschuiven of een alternatieve reis te boeken.

Dekt mijn reis- of annuleringsverzekering de reiskosten als ik mijn geboekte reis wil annuleren ?
Alleen in uitzonderlijke gevallen en bij speciale reisverzekeringen kan er tot uitkering worden overgegaan. Bij de meeste verzekeringen is dat niet het geval. De meeste annuleringsverzekeringen dekken de kosten niet, omdat die erop gericht zijn wanneer u zelf ziek bent of een familielid overlijdt of in levensgevaar is. Enkele (allrisk-)verzekeraars bieden wel een mogelijkheid om tot uitkering over te gaan wanneer een reis niet kan doorgaan vanwege het uitbreken van een besmettelijke ziekte.

Het Calamiteitenfonds vergoedt niet bij het annuleren van een reis en biedt geen garantiedekking bij uitbraak van ziekte als het coronavirus.

Voor recente reisadviezen en algemene informatie kunt u kijken op: Informatie Coronavirus